Att leda för lärande – Ett av årets teman!

Vad innebär egentligen ett gott ledarskap i skolan? Hur skapar man en trygg miljö för elever där alla får utrymme att växa och lära? På SETT SYD får du praktiska råd om hur du kan utveckla ditt ledarskap för en ökad arbetsro och effektivitet.
Läs mer om årets teman här >> 

Våra talare ger sina bästa tips inom ämnet! 

Beppe Singer
Programledare, producent, föreläsare & författare

Sänk garden! Våga blotta strupen och försök inte vara någon annan än dig själv.
Att leda en grupp unga människor genom ett hav av distraktioner kräver mycket förtroende, transparens och ödmjukhet. Bästa förutsättningen för att uppnå detta är att vara sig själv. Vi vill ju inget hellre än att våra elever ska våga vara det, med alla sina egenheter, eller hur?

Släpp matriserna!
Jag vet. Låter fruktansvärt obehagligt eller hur? Som att ge sig ut i VM-final i hockey mot ryssarna utan hjälm. Det går väl inte att skippa matriserna? Eller? Ni måste ju hinna med innehållet i kursen. Ni måste leverera gentemot era arbetsgivare, dokumentera, bedöma rättvist. En god ledare, i mina ögon, är en ”rebell” som mellan varven vågar släppa kontrollen, för en sekund skita i all byråkrati, som kan ta ett djupt andetag och blicka ut över rummet. Hur har ungarna det? På riktigt? Kanske någon behöver en kram idag hellre än en tydlig förankring i var ni befinner er enligt planeringen, eller utifrån vilka grunder de kommer bedömas på nästa skriftliga förhör. Släpp matriserna!

Påminn dig själv om ditt kall! Varje dag!
Hur många av er valde det här yrket för att sitta dagarna i ända och fylla i åtgärdsprogram på löpande band. Att hela tiden förväntas dokumentera allt ni gör i nya svindyra intranät som era chefer skaffat – som ÄNDÅ INTE funkar som de ska? Nä fan, ni vill ju undervisa! Vara positiva förebilder för ungarna. Väcka nyfikenhet. Ge tröst, visdom och inspiration. Låt inte byråkratin långsamt sluka er tills ni sitter bittra i fikarummet och räknar dagar tills nästa ledighet. Varje dag har ni möjlighet att påverka en ung människas liv. Det behöver inte nödvändigtvis vara genom en minutiöst planerad lektion i franska revolutionen. Det kan vara ett enkelt ögonblick som ni delar med ett barn. I eller utanför klassrummet. Vakna varje morgon, se er själva i spegeln, lägg all skit åt sidan som varken ni eller jag kan göra något åt, och HOPPAS att ni kommer få uppleva det där ögonblicket med någon idag. Hoppas att ni kan vara de lugna och trygga ögon som eleverna behöver. Ge dem den blicken som visar att ni ska klara det här tillsammans och att allt kommer ordna sig. Påminn dig själv om ditt kall. Varje dag!

Graham Brown-Martin
Catalyst, Author & Speaker

Exhibit healthy idealism
Inspire others to see students and school for what they could be and might be. Find the perfect balance between preparing students for the world the way it is, and preparing students to make the world a better place.

Stay interesting and interested
To be interesting, you must be interested. And to be truly interested in others, you must care about them, recognise their talents, and be open to learning from them. Being interesting is closely linked with becoming a lifelong learner; people who are regularly and continually learning and growing lead more fascinating lives.

Recognise that teaching is craft as much as a science
Know that it is personalisation rather than standardisation that is at the heart of good teaching. Personalisation is the relationship between people that demands a deep understanding of changing needs, unique talents, passions, and interests. This means shaping teaching around the way different students learn, taking care to nurture the unique talents of every child. Teachers draw on a repertoire of strategies and techniques to tailor an education to meet the needs of every student, to create a great school that works for all. Contrary to popular belief is takes a human to personalise learning rather than a machine.

Assessment is not a spreadsheet, it’s a conversation
These are the words of the late Joe Bower, a teacher leader from Canada. He said “Want to collect data on how children are learning? Know them. Watch them. Listen to them. Talk with them. Sit with them. Be with them.” The world of education is obsessed by measurement and this is making us forget the purpose of school and what the art of learning and the craft of teaching is really about. I find Joe’s words on assessment a valuable sanity check when we think about leadership in teaching. Read more here.

Simen Spurkland
Lärare, Vøyenenga Ungdomsskole, Bærum, Norge

Våga göra misstag
Vi lärare ber våra elever att våga göra misstag – ofta fler gånger om dagen: vi säger att man måste göra misstag för att lära av dem. Vi själva är väldigt rädda för att göra misstag. Ska du börja en verklig förändring, som blir varaktig och hållbar, måste du som lärare göra förändringar som har potential att misslyckas – annars lär vi oss inte.

Alltför ofta görs planer med goda intentioner – bra planer som inte implementeras i klassrummet. Man måste alltså fokusera på förändringen i dess faktiska sammanhang: det är undervisningen som ska ändras, inte den som undervisar. I slutändan måste du få ansvar från din förvaltning och du måste ta det ansvar du får. I samarbete med kollegor måste man skapa ett samhälle som kan utvecklas både dig själv och lära av varandra. Du är inte stark ensam.